zondag 17 augustus 2014

Lick van de dag #106 THE Judas Priest lick min 2:47 van Ram it Down

Hier is de beruchte Judas Priest solo, die ik mijn 15e leerde. Ik had een boek van Judas Priest gekocht in Salzburg met alle solo's erin. Ik was enorm onder de indruk van de snelheid en dacht dat het me nooit zou lukken om dit te spelen ! Toen besloot ik dat ik één loopje zou nemen uit dit boek en dat de rest van mijn leven zou studeren. Het was dit loopje van 30 noten in 2 seconden. Als ik het nooit zou leren, dan zou ik niet goed genoeg zijn voor een gitaarcarriere. Als ik het wel zou kunnen, dan mocht ik door naar een ander loopje. Je bent benieuwd hoe lang ik hierover gedaan heb om het te leren? Maar liefst negen maanden! Een lengte van een zwangerschap verder kon ik dit loopje helemaal op top-snelheid spelen. Het leuke is dat ik dit loopje later nog eens bekeek en ontdekte dat de positie niet echt ideaal was. Je kunt hem ook in een positie spelen waarbij je drie noten per snaar speelt (zie lick #36). Omdat ik de drie noten per snaar al heel goed beheersde, kon ik de Judas Priest lick nu binnen 5 minuten op top-snelheid spelen. Zo zie je dat je naar verloop van tijd basis-technieken ontwikkeld en dat ieder uur dat je gestudeerd hebt dus meeneemt in je bagage. Verder leert het je dat je moet kijken naar de positie. Liever drie noten per snaar, dan over verschillende snaren (zoals in dit filmpje). Ik raad je dan ook eigenlijk aan om lick #36 komende negen maanden te studeren in plaats van deze lick 106 ! Succes met lick 36 !! groetjes, Wim den Herder



Geen opmerkingen:

Een reactie posten